Μερίδια αγοράς στον τομέα της χρηματοδότησης προς τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες κέρδισαν από τους διεθνείς πιστωτές τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα το 2021. Η περυσινή, ιδιαίτερα παραγωγική χρονιά, ήταν μόλις η τρίτη από το 2008, μετά το 2012 και το 2014, που τα σχετικά ανοίγματα παρουσίασαν ανοδική πορεία. Κι αυτό έχει τη σημασία του για τον εγχώριο κλάδο, που κατάφερε να ενισχύσει τη θέση του σε μία πολύ ανταγωνιστική αγορά έναντι των ξένων τραπεζών.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Petrofin Research, που τα τελευταία 21 χρόνια καταγράφει την εξέλιξη του δανεισμού της ελληνικής ναυτιλίας, τα συνολικά υπόλοιπα από 56 τράπεζες ενισχύθηκαν την περυσινή χρήση κατά 5% σε ετήσια βάση, στα επίπεδα των 52,6 δισ. δολαρίων έναντι 49,8 δισ. δολαρίων έναν χρόνο νωρίτερα. Αναπληρώθηκε με τον τρόπο αυτόν το μεγαλύτερο μέρος της απομόχλευσης των 3,3 δισ. δολαρίων που είχε σημειωθεί το 2020.
Με βάση τα ίδια στοιχεία, η άνοδος των 2,8 δισ. δολαρίων πέρυσι προήλθε κατά 1,7 δισ. δολάρια από το τραπεζικό σύστημα της χώρας και κατά 1,1 δισ. ευρώ από διεθνείς πιστωτές. Ετσι, οι ελληνικές τράπεζες ενίσχυσαν το μερίδιό τους στη συγκεκριμένα αγορά από το 23,9% στο 25,8% μέσα σε ένα 12μηνο.
Ισχυρές προοπτικές
Τραπεζικές πηγές τονίζουν πως είναι πολύ σημαντικό ότι σε μία από τις καλύτερες χρονιές την τελευταία 15ετία για την πιστωτική επέκταση προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις της χώρας, οι ελληνικοί όμιλοι κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος στην κούρσα των μεριδίων, ενισχύοντάς τα υπόλοιπά τους κατά 14,2% έναντι αύξησης μόλις 3% που πέτυχαν οι ξένες τράπεζες με γραφεία στην Ελλάδα.
Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός πως μεταξύ όλων των τραπεζών που δανειοδοτούν παγκοσμίως τον ελληνικό ναυτιλιακό στόλο, τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα ήταν η μοναδική ομάδα που παρά τη πανδημία και την αβεβαιότητα διεθνώς συνέχισαν να αυξάνουν τις δανειοδοτήσεις τους.
«Το ισχυρό και υγιές πελατολόγιο που διαθέτουν στον ναυτιλιακό κλάδο επέτρεψε στις ελληνικές τράπεζες να είναι πιο ανταγωνιστικές και να επεκταθούν στο συγκεκριμένο πεδίο» υπογραμμίζει σχετικά τραπεζικό στέλεχος. Σύμφωνα με τον ίδιο, σημαντικό ρόλο για αυτή την επίδοση έπαιξε τόσο η ολοκλήρωση του τελευταίου μεγάλου κύκλου εξυγίανσης των τραπεζικών ισολογισμών, με ταυτόχρονη διατήρηση σε ικανοποιητικά επίπεδα της κεφαλαιακής βάσης, όσο και η βελτίωση των δεικτών ρευστότητας που καταγράφηκε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, διά μέσου της στήριξης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και της ενίσχυσης των καταθετικών υπολοίπων.
‘Αλλες πηγές σημειώνουν ότι η διαμόρφωση του ετήσιου ρυθμού αύξησης των δανείων από το ελληνικό σύστημα σε πολύ υψηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια μιας καλής για τον τομέα της ναυτιλίας χρονιάς, καταδεικνύει την έμφαση που εξακολουθούν να δίνουν οι διοικήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων στις υπό εξέταση χρηματοδοτήσεις.
Εκτιμούν δε ότι με την επιστροφή των δεικτών καθυστερήσεων σε μονοψήφια επίπεδα και δεδομένης της επάρκειας σε κεφάλαια και ρευστότητα, θα ισχυροποιήσουν ακόμη περισσότερο τη θέση τους τα επόμενα χρόνια. Οι προοπτικές είναι εξαιρετικές κατά τους ίδιους κύκλους, εάν ληφθούν υπ’ όψιν η αναμενόμενη γενικότερη ανάκαμψη της οικονομίας και η βελτίωση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας, που από το 2023 είναι πιθανό να επιστρέψει σε επενδυτική βαθμίδα.
Πρωτιά Eurobank
Σύμφωνα με την έκθεση της Petrofin Research, η Eurobank διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο δανείων προς τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες μεταξύ των τεσσάρων συστημικών ομίλων και το δεύτερο μεγαλύτερο παγκοσμίως. Με βάση τα στοιχεία τέλους Δεκεμβρίου 2021, διαμορφώθηκε σε 3,38 δισ. δολάρια, ήτοι στο 6,43% της παγκόσμιας έκθεσης του κλάδου.
Το 2021, τα χρηματοδοτικά υπόλοιπα της τράπεζας αυξήθηκαν κατά 29,4% σε σύγκριση με το 2020 ή κατά 768 εκατ. δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% της ετήσιας μεταβολής των δανείων των εγχώριων τραπεζών. Με τον τρόπο αυτόν η Eurobank σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια ενίσχυση στα δάνεια προς την ελληνική ναυτιλία το 2021 και ταυτόχρονα κέρδισε 4 θέσεις στη γενική κατάταξη.
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος